Dat voetbal steeds internationaler wordt is geen geheim. Voor een nationale topclub zoals Feyenoord is het daarom logisch dat ze wereldwijd aandacht krijgen. Fans van voetbalclubs komen allang niet meer alleen uit de buurt. Hoewel het hart van aanhang van Feyenoord altijd uit de regio zal komen, is het wel mooi om te zien dat zelfs duizenden kilometers verderop voetbalkijkers in de ban zijn van de Stadionclub.
Fans in Azië en Zuid-Amerika volgen Feyenoord inmiddels op de voet. Ze missen geen wedstrijd en volgen het nieuws van de club in hun eigen taal. Dat past eigenlijk perfect bij de huidige tijd. Door digitale ontwikkeling is de wereld veel kleiner geworden. Via het internet kun je live voetbalwedstrijden van over de hele wereld kijken. De beste spelers zijn internationale merken die tot de verbeelding spreken.
Niet alleen in het voetbal trekt alles steeds meer naar elkaar toe. Je ziet hetzelfde bij online winkels. Nog niet zo lang geleden ging je naar lokale winkels om kleding te kopen. Inmiddels doen de meeste mensen dat gewoon via een van de talloze webshops. Een ander voorbeeld is gokken. Dat kon je als Nederlander alleen doen in het Holland Casino of hier en daar bij een gokkast in een plaatselijke bar of cafetaria. Momenteel gaan gokkers het internet en zoeken ze naar casino’s in landen waar geen vergunning nodig is. Ze profiteren van een veel groter aanbod en meer concurrentie onder aanbieders.
Feyenoord is sinds 2012 al druk bezig om ook internationaal de rood-witte stempel te drukken. De befaamde Feyenoord Academy wordt via de Global Football-strategie over de hele wereld verspreid. In andere delen van de wereld zijn er initiatieven om onder andere talent te ontwikkelen, coaches op te leiden en lokale clubs te helpen.
Dat heeft invloed in regio’s waar voetbal nog in opkomst is. De middenklasse in Azië begint bijvoorbeeld steeds meer interesse te krijgen in de grootste sport van de wereld. Zij ontdekken Feyenoord via digitale kanalen en krijgen de kans om direct met de club in aanmerking te komen via de initiatieven van Global Football.
Fans zijn constant op zoek naar meer verbinding met hun favoriete club en spelers. Feyenoord speelt daar slim op in met Feyenoord ONE. Dat is een eigen platform waarop de club documentaires, lange samenvattingen, archiefmateriaal, spelersportretten en exclusieve content wereldwijd beschikbaar maakt. Dat is onder andere leuk voor fans die niet in de gelegenheid zijn om regelmatig De Kuip te bezoeken. Je kijkt bijvoorbeeld een korte documentaire over de voetbalcarrière van clublegenden zoals Ove Kindvall, Coen Moulijn József Kiprich en John de Wolf.
Spelers zijn belangrijk om nieuwe fans aan te trekken. Sommigen kiezen eerst hun favoriete club uit en worden daarna supporters van de beste spelers in het team. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Rotterdammers die eigenlijk al vanaf hun geboorte fan zijn van De Stadionclub. Maar andersom komt ook vaak voor: supporters van een bepaalde speler worden aanhanger van de club waar hun idool speelt. Feyenoord trekt al sinds jaar en dag internationale sterren aan. Een goed voorbeeld is Henrik Larsson, de Zweedse spits die later nog schitterde in onder andere Barcelona.
Ayase Ueda is een Japanse favoriet en huidig topscoorder van Feyenoord. Shinji Ono is zijn voorganger die ervoor heeft gezorgd dat er heuse fanclubs van Feyenoord in Japan te vinden zijn. Ondertussen heeft een vleugelflitser zoals Igor Paixão, die afgelopen zomer vertrok naar Marseille, Feyenoord onder de aandacht gebracht in Brazilië. Door digitale kanalen is het voor fans in Zuid-Amerika en Azië mogelijk om hun idolen te volgen als ze bij Feyenoord spelen. Ze groeien uit tot vaste fans die de club uit Rotterdam door dik en dun steunen.
Grote namen van Feyenoord hebben ook in het buitenland furore gemaakt en daardoor kwam de club met de fanatiekste aanhang van Nederland in de spotlights te staan. Een uitstekend voorbeeld is huidig manager Robin van Persie. Zijn tijd in de Premier League bij Arsenal en Manchester United was zijn beste periode. Voetbalfans over de hele wereld volgen de Engelse competitie op de voet, van Persie blonk wekelijks uit en werd zelfs twee keer topscoorder van de rijkste league op aarde. Fans over de hele wereld zijn geïnteresseerd in zijn techniek en komen vanzelf uit bij Feyenoord als ze via het internet op zoek gaan naar de achtergrond van de huidige coach van Feyenoord.
Bezoek Feijenoordnieuws.nl voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over Feyenoord van Rotterdam. Blijf op de hoogte van de laatste Feyenoord transfers, weddenschappen en bekijk de live scores tijdens Feyenoord wedstrijden.