Gokaanbieders steeds populairder als sponsors in het voetbal

Aanbieders van kansspelen zijn steeds vaker te vinden als sponsor in het voetbal. Of het nu gaat om roulette, 777 blackjack of gokkasten, reclame werkt! De aanbieders hebben ingezien dat reclame in het voetbal bijzonder effectief kan zijn. Sponsoring strekt zich niet alleen uit tot rand- of secundaire reclame. Sommige gokaanbieders vertegenwoordigen zelfs de hoofdsponsor van de voetbalclub.

Maar waarom is voetbalreclame zo succesvol voor online casino's? Wij hebben dit onderwerp opgepakt en verduidelijken de achtergrond, voordelen en risico's rond sponsoringpartnerschappen tussen voetbalclubs en digitale gokaanbieders.

De symbiose is juist

Dat het aantal sponsors op het gebied van kansspelen de laatste jaren met sprongen is toegenomen, is geen toeval. De exploitanten van digitale casino's beseften al vrij vroeg dat zij hun doelgroep bijzonder goed konden aanspreken door samenwerking met voetbalclubs. Want net als bij voetbal spreken ook online casino's vooral mannen van jonge en middelbare leeftijd aan. Bovendien kan het imago van aanbieders van online kansspelen op efficiënte wijze worden verbeterd. Helaas, en door slecht opgestelde wetteksten in veel landen, heeft online gokken de afgelopen jaren veel negatieve tegenwind gehad. In het voetbal is gokken echter al vele jaren een belangrijk onderdeel van de sport.

In geen enkele andere sport worden zoveel weddenschappen afgesloten bij digitale aanbieders. Dat betekent natuurlijk dat juist voetbalfans vaak neutraal of positief staan tegenover de mogelijkheden van gokken. Als een aanbieder dan ook nog adverteert met de favoriete club, is de kans groot dat gokkers in de toekomst overstappen naar die aanbieder.

Uiteraard komt sponsoring door gokaanbieders niet alleen de casino's ten goede. Ook voetbalclubs profiteren van deze harmoniserende symbiose. Vaak kunnen aanbieders van weddenschappen en gokken hogere sponsorbedragen bedingen, omdat de reclamemogelijkheden elders beperkt zijn en met name voetbal een lucratieve optie is.

Financieel risico voor clubs altijd aanwezig

Nog maar enkele jaren geleden waren aanbieders van kansspelen vertegenwoordigd in alle grote voetbalcompetities in Europa. Van de Engelse Premier League en de Spaanse LaLiga tot de Bundesliga in Duitsland en de Serie A in Italië. Vooral in het zuiden van Europa hebben politici echter wettelijk bepaald dat reclame voor gokken in het voetbal niet meer mogelijk is.

Spanje en Italië hebben al vrij vroeg een dergelijk reclameverbod uitgevaardigd. Uiteraard leverde dit voor veel clubs een enorm financieel probleem op. Vooral de clubs die een aanbieder van weddenschappen als hoofdsponsor hadden, werden door deze wetswijziging enorm benadeeld. In de Serie A bijvoorbeeld loopt men naar schatting jaarlijks zo'n 100 miljoen euro aan sponsorinkomsten mis. Veel clubs kampen al met financiële problemen.

Een gebrek aan inkomsten brengt dus rechtstreeks het sportieve succes in gevaar en kan in het ergste geval zelfs leiden tot gedwongen degradatie uit de respectieve divisies. In Spanje is het verbod bijzonder ongunstig uitgevallen en is het kort voor de start van LaLiga in werking getreden. Sommige clubs moesten het seizoen beginnen zonder hoofdsponsor. Natuurlijk kunnen andere reclamebedrijven van deze noodsituatie profiteren en de prijzen voor sponsoring drukken. Een verbod op reclame voor kansspelen in het voetbal heeft dus een dubbel negatief effect op de teams.

Populariteit niet te stoppen

Terwijl een verbod op reclame voor twijfelachtige problemen zorgt, floreert de samenwerking tussen andere clubs en de aanbieders van kansspelen op internet uitstekend. De Engelse Premier League is daar een uitstekend voorbeeld van. Steeds meer clubs werken sponsordeals uit met casino's en kunnen zo direct profiteren van hun populariteit.

Ook in Italië wordt al overwogen om het strenge verbod op reclame in het voetbal op te heffen. Hoewel talloze verzoeken van de clubs en de voetbalbond tot nu toe geen gehoor hebben gevonden, lijkt er langzaam maar zeker beweging in de zaak te komen. Want voetbalfans kijken natuurlijk niet alleen naar de wedstrijden uit de binnenlandse competitie. Spaanse en Italiaanse fans kunnen bijvoorbeeld natuurlijk ook de Bundesliga in Duitsland of de Premier League in Engeland volgen. De respectieve sponsors zijn ook vaak aanwezig bij optredens in de Champions League.

Overigens is het merkwaardig dat, hoewel er voor LaLiga in Spanje een reclameverbod is ingesteld, de officiële hoofdreclamepartner voor de uitzendingen in Bulgarije toch een aanbieder van weddenschappen is. Hieruit blijkt dat de wetten niet alleen slecht geformuleerd zijn, maar ook meer kwaad dan goed doen.

Sportweddenschappen maken het spel intenser

Vooral in het voetbal zijn er veel enthousiaste fans die hun hele leven aan hun club wijden en geen enkele wedstrijd in het stadion missen. Deze fanliefde kan natuurlijk nog worden versterkt door te wedden op de desbetreffende wedstrijden. Op die manier kunnen voetbalfans onder andere hun flair voor de sport bewijzen en nog intensiever meejuichen op de tribune of thuis voor de televisie.

Het voetbal heeft al met succes aangetoond dat een goed functionerende symbiose tussen aanbieders van weddenschappen en clubs mogelijk is. Beide partijen profiteren enorm van de reclamepartnerschappen en kunnen hun respectieve financiële doelstellingen veel dichter benaderen. Ook andere sporten stellen zich steeds meer open voor reclame met aanbieders van weddenschappen.

Golf bijvoorbeeld was lange tijd een zeer conservatieve sport die niet veel met gokreclame te maken had. Inmiddels wordt er niet alleen actief reclame gemaakt, maar zijn ook de wedmogelijkheden enorm uitgebreid. Fans hebben nu ook de mogelijkheid om live vanaf de golfbaan weddenschappen te plaatsen en zo de actie van dichtbij mee te maken.

Wat heeft de toekomst in petto?

Aangenomen mag worden dat de reclamepartners uit de goksector in het voetbal niet meer zullen verdwijnen. Voor veel competities zijn de financiële inkomsten te belangrijk geworden om eventuele morele aspecten boven groeimogelijkheden te stellen. In ieder geval heeft dit alleen zin als er een verbod op reclame komt voor het hele voetbal en bovendien voor de hele sport.

De stemming onder de fans is verdeeld, zoals men ook in een blog kan lezen. Steeds vaker worden twijfels en protesten geuit tegen samenwerking met gokaanbieders. Er is echter een eenvoudige oplossing voor alle partijen, die in de nabije toekomst waarschijnlijk steeds vaker in het voetbal te zien zal zijn.

Verantwoord gokken wordt steeds belangrijker en daarom zal er in de toekomst waarschijnlijk transparanter naar worden verwezen in de samenwerkingsovereenkomsten tussen de aanbieders en de voetbalclubs. Zo kunnen verboden worden omzeild, financiële voordelen worden benut en gokkers optimaal worden beschermd.

AZ nieuws Ajax nieuws Almere City nieuws Excelsior nieuws FC Twente nieuws FC Utrecht nieuws
FC Volendam nieuws Feyenoord nieuws Fortuna Sittard nieuws Go Ahead Eagles nieuws Heracles Almelo nieuws NEC nieuws
PEC Zwolle nieuws PSV nieuws RKC Waalwijk nieuws SC Heerenveen nieuws Sparta Rotterdam nieuws Vitesse nieuws

Feijenoordnieuws.nl

Bezoek Feijenoordnieuws.nl voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over Feyenoord van Rotterdam. Blijf op de hoogte van de laatste Feyenoord transfers, weddenschappen en bekijk de live scores tijdens Feyenoord wedstrijden.

Feijenoordnieuws.nl heeft geen officiële band met de handelsmerkhouders of clubs die op deze website worden vermeld. Al het nieuws op Feijenoordnieuws.nl wordt geleverd door derden, die houder zijn van alle toepasselijke auteursrechten. Alle clublogorechten zijn eigendom van de clubs. Foto's die op Feijenoordnieuws.nl worden gebruikt, zijn gelicenseerde afbeeldingen van ProShots.
© Feijenoordnieuws.nl 2014 - 2024. Alle rechten voorbehouden.